Meny

søndag 25. november 2012

Glutenfri frøknekkebrød



I mitt aller første innlegg i Fritt For Gluten vil jeg dele en oppskrift på noen fantastiske knekkebrød som jeg er veldig glad i. Oppskriften fant jeg for mange år siden på God Morgen Norges hjemmesider og den har blitt en stor frokost og lunsj favoritt her hjemme. Den opprinnelige oppskriften finner du her og under finner du min egen glutenfrie versjon.

Oppskriften er svært enkel og består i hovedsak av frø. Det er ikke av de raskeste oppskriftene så jeg anbefaler å bake disse i helga da du har god tid. De holder seg svært godt og jeg liker å oppbevare de i matpakkepapir da bokser ofte ikke er store nok til alle knekkebrødene. Lykke til med bakingen! Håper oppskriften faller i smak.


Til to stekebrett trenger du:
4 dl Toro glutenfri grov melblanding
 4 dl glutenfrie store havregryn
2 dl solsikkekjærner
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
6 dl vann
1 ts salt


Sett ovnen på 160 grader. Bland alle ingrediensene til en tykk deig. Ta frem to brett og legg bakepapir på brettene. Hell utover deigen og smør den så jevnt utover som mulig med en slikkepott. Skjer ut rute-mønster med en kniv eller et pizzahjul. Stek begge brettene samtidig i ovnen om du har varmluftsovn, hvis ikke sett ett brett på nederste- og ett på oversterille i ovnen. Bytt plass halveis i steketiden. Stek knekkebrødene i 70 min, avkjøl på rist og oppbevar pakket inn i matpapir.

Tips: blir de ikke skikkelig sprø så putt de i brødristeren. Da blir de knasende sprø og smaker akkurat slik som da de var nystekt! Men pass på! De blir fort brent..

Jeg blir glad for tilbakemeldinger :)

Legg inn en kommentar