Meny

søndag 28. juli 2013

Gluten- og melkefri bløtkake med pasjonsfruktkrem og jordbær


Denne kaken kan ingen gjette er både melkefri, glutenfri eller nøttefri! Den er svært enkel å lage og smaker veldig godt.


Oppskrift på sukkerbrød fant jeg i bloggen Naturlig Allergimat.

Pasjonsfruktkrem fant jeg oppskrift på i Frie Kaker. Men jeg fant ikke pasjonsfruktjuice noe sted så jeg erstattet væsken med eplejuice og tilsatte 2 pasjonsfrukt til kremen i steden.

Marshmallow-fondant fant jeg oppskrift på her.

Det du trenger:
Sukkerbunn
Pasjonsfruktkrem
En pose frosne jordbær
Eplejuice til dynking
Marshmallow-fondant

Tips: Problemet med glutenfrie bløtkaker er at væsken man dynker med renner igjennom. Derfor bør man dynke kaken i flere omganger for at den skal bli saftig og for at den skal holde på væsken. Kan ta litt tid, men gir det beste resultatet.

Lag sukkerbrød og avkjøl på rist.  Lag pasjonsfrukt krem. Legg jordbærene til tining. Når brødet er avkjølt så deler du den slik at du får tre bunner. Legg første delen på et fat. Dynk med eplejuice og fordel et tykt lag pasjonsfruktkrem over bunnen. Legg den andre bunnen over. Dynk denne bunnen med sausen som kommer fra de tinte jordbærene. Del jordbærene litt og fordel den på bunnen. Bruk mye jordbær! Legg den tredje bunnen over. Dunk med eplejuice og fordel resten av kremen jevnt over hele kaka. Viktig at sidene også blir dekket. Sett kaka i kjøleskapet mens du lager MMF fondanten. Dette tar litt tid og er veldig klissete... Kjevle ut et lokk som du legger over kaka og pynt med roser og blomster. Det kan være lurt å legge to lokk på kaka eller lage lokket tykt for pasjonsfrukten kan vise igjennom.


Jeg blir glad for tilbakemeldinger :)

Legg inn en kommentar