Meny

fredag 30. november 2012

Glutenfri grov pizzadeig


Jeg er glad i grove deiger og selv om jeg nå spiser glutenfritt så er ikke dette noe unntak! Her kommer en oppskrift på en grov pizzadeig med Toros grovmelblanding.


Nok til en langpanne med tykk bunn eller en og en halv langpanne med tynn bunn:
1 pose toro grov melblanding
1/2 pakke tørrgjær
4 dl lunket vann
1 ss olje
1 ts salt
1 ss provancekrydder



1. Bland alle ingrediensene.

2. Sett til heving på et lunt og gjerne varmt sted i 40 minutter. Sett ovnen på 225 grader, gjerne varmluft. Lag pizzasaus og gjør klart det som skal oppå pizzaen.



3. Når deigen er ferdig hevet tar du frem bakepapir som dekker en langpanne. Ta hele deigen eller store deler av den, avhengig av hvor tykk bunn du vil ha, og "smør" den utover med en slikkepott eller annet egnende redskap. Jeg har her valgt tynn bunn. Legg et kjøkkenhåndkle forsiktig over og la den etterheve i 20-30 min. Da blir bunnen mer luftig. Du kan gjerne droppe etterheving om du vil ha enda tynnere bunn.

4. Sett ovnen på 250 grader. Ha på mye hjemmelaget pizzasaus, ost og annet pizzafyll. Jeg kan anbefale spekeskinge og ruccola som er en av mine absolutte favoritter. Stek pizzaen i ca 10-15 minutter.

1 kommentar:

  1. Vi har fortsatt ikke lykkes heelt med pizzadeig. Så da blir det å prøve denne, muligens med mest fin melblanding, men det skal vel gå bra det å :)

    SvarSlett